HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE PROBUSCLUB VELSEN.
(vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering op 1 april 2003; vervangt de versie van 17 januari 1989).
Artikel 1.
Dit huishoudelijk reglement mag geen met de statuten strijdige bepalingen bevatten.
Indien dat wel het geval is en in geval van twijfel prevaleren de statuten.
Het huishoudelijk reglement dient soepel te worden toegepast. In gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Artikel 2.
De gewone bijeenkomsten vinden plaats op de dinsdagen van de even weken van begin oktober tot eind april. Deze beginnen om 11.30 uur en eindigen ca 14.00 uur.
Daarnaast is er gedurende de zomermaanden op de dinsdagen van de even weken een koffie/borreluurtje vanaf 11.00 uur tot ca 12.30 uur.
De plaats van samenkomst is de Theeschenkerij te Velsen – Zuid.
In de eerste gewone bijeenkomst van het kalenderjaar wordt het jaarschema vastgesteld.
Artikel 3.
De leden dienen er zich van bewust te zijn dat ter bevordering van de doelstellingen van de club regelmatig bezoek aan de geregelde bijeenkomsten en deelneming aan andere activiteiten noodzakelijk is.
Artikel 4.
Van de Algemene Ledenvergadering en de bestuursvergaderingen maakt de secretaris/penningmeester een verslag, waarin met name de besluiten zijn vastgelegd.
Artikel 5.
De aanwezigheid van de leden op de bijeenkomsten wordt geregistreerd en in het jaarverslag als totaal aanwezigheidspercentage vermeld.
Artikel 6.
Elk lid ontvangt een ledenlijst, waarin vermeld staan de naam, voorletters en roepnaam, adres, telefoonnummer, (vroeger) beroep en geboortedatum.
De ledenlijst wordt regelmatig vernieuwd.
Artikel 7.
Bij het toelaten van nieuwe leden dient het bestuur enigermate te letten op een zekere spreiding in beroepen, activiteiten en interesses.
Artikel 8.
Aftredende bestuursleden kunnen zich na het verstrijken van hun ambtstermijn van één jaar opnieuw kandidaat stellen voor hun functie en de Algemene Ledenvergadering kan hen dan herbenoemen. Dit met het oog op continuïteit binnen het bestuur. Een bestuurslid kan in zijn functie maximaal tweemaal in successie worden herbenoemd. Daarnaast zal zoveel mogelijk bevorderd worden dat alle leden bij toerbeurt een bestuursfunctie vervullen.
Voor de functie van voorzitter en secretaris/penningmeester wordt zoveel mogelijk de vicevoorzitter en de plaatsvervangend secretaris/penningmeester van het zittende bestuur kandidaat gesteld.
Artikel 9.
Het bestuur kan commissies benoemen bijv. voor bijzondere evenementen. Deze doen voorstellen aan het bestuur. Dit verklaart zich al dan niet akkoord en beoordeelt in hoeverre de financiële consequenties ten laste van de club komen. Per interne circulaire worden de leden uitgenodigd voor bijzondere bijeenkomsten en/of excursies.
Artikel 10.
De door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde contributie dient in de eerste maanden van het clubjaar te worden betaald.
Artikel 11.
Het bestuur vergadert zo vaak de voorzitter of twee andere bestuursleden dit noodzakelijk achten.
Artikel 12.
Het bestuur bepaalt de datum van de ledenvergaderingen.
Artikel 13.
- De kosten van de bestuursvergaderingen, van gastsprekers en de andere kosten van de club worden door de secretaris/penningmeester ten laste van de clubkas betaald.
- De betaling wordt niet gedaan, voordat de rekening of een ander betaalstuk door de voorzitter voor akkoord is geparafeerd.